سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگیهای خانواده برتر در اسلام - دنیز

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران - ایرنا گزارش داد:
 

ویژگی‌های خانواده برتر در اسلام

دوهفته نامه «دنیز» در شماره 104 به تاریخ 25 اسفند 95 ، مقاله ای در خصوص ویژگی‌های خانواده برتر از دیدگاه دین اسلام منتشر کرده است.

در این مطلب می خوانیم: خـانـواده، کـانـونـی است مقدس که در سایه پیوند زناشویی 2 انسان از 2 جنس مخالف پـایـه گـذاری شـده است و بـا پـیـدایـش و تـولیـد فـرزنـدان کامل تر می شود.
به عقیده صاحب نظران، خانواده از نـخـسـتـین نظام های نهادی عمومی و جهانی است که برای رفع نیازمندی های حیاتی و عاطفی انـسـان و بـقـای جامعه ضرورت تام شریفه "وَاجعَلنا لِلمُتّقینَ اِماما" (فرقان : 74)، آرمانی است که خانواده‌های اسلامی باید آن را عینیت بخشند و صلاحیت الگویی اسلام را برای تربیت شایستگان و خانواده های برتر برای جهانیان به اثبات برسانند.کد خبر:
اسـلام در روش تـربـیـتـی خـود، انـسان‌ها را به الگوها، ایده آل‌ها و نمونه‌های برتر تـوجـه مـی‌دهـد؛ تاثیر الگوهـا در ساخته شدن فرد و اجتماع بر کسی پوشیده نیست. خـانـواده، کـوچـک‌تـریـن واحـد اجـتـمـاعـی اسـت کـه سـلول اولیـه آن را زن و شـوهـر تـشـکـیـل مـی‌دهـنـد.
الگـوی اسـلام بـرای خـانـواده ایـده آل کـدام است؟ اسلام چه خانواده‌ای را برتر می شمارد؟ خانواده برتر از نظر اسلام چه ویژگی هایی دارد؟

** خانواده برتر
در اسلام بـرای تـشـکیل خـانـواده استانداردهایی معرفی شده است. هر قدر رکن های تـشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگی و برتری بـرخـوردار خـواهـنـد بـود. در روایت ها، ویژگی های فراوان برای شایسته ترین زنان و مردان بیان شده است و در سیره معصومین (ع ) نیز ارشادهایی وجود دارد که می توان از آنها خـانـواده هـای بـرتـر و شـایـسـتـه را شـنـاخـت. از ایـن رو، بـه طـور اجـمـال مـی توان گفت خانواده برتر از نظر اسلام، آن است که رکن های آن شایسته و منطبق بـا اسـتـانـداردهـای اسـلامـی باشد، مناسبت ها و رابطه های منطبق با آموزه های دینی بر آنها حـاکـم بـاشـد، خـروجـی آن انـسـان هایـی شـایـسـتـه و مـوثـر در سـاخـته شدن جامعه ایده آل اسـلامـی بـاشـد.
مـلاک بـرتـری از نـظـر اسـلام مـال و ثروت و مانند آن نیست که کسی به آنها ببالد از این رو، اگر خانواده‌ای را برخوردار یافتید نباید شگفت زده شوید "فَلا تـُعـجِبُک اَموالُهم وَلا اَولادُهُم" (توبه : 55) زور و قوت مادی نیز معیار برتری نیست که کسی در ارزیابی افراد در خانواده ها به آن ببالد: "کانواُ اَشَدَّ مِنکم قُوّةً" (توبه :9) چنانکه برخورداری از قوم و قبیله و عشیره، جاه و مقام و شهرت نیز ملاک برتری نیست.
بـرتـری خـانـواده بـه انـطـباق آن با استانداردهای اسلامی و برخورداری از ویژگی های ارزشـی و فـضـیـلت هـاست. هر خانواده از آن استانداردها بهره مند باشد برتر است. بـنـابـرایـن، مـنـظـور از بـرتـری خـانـواده، بـرتـری در فـضـایـل انـسانی و ارزش های اسلامی است که برخی از آنها با عنوان ویژگی های خانواده برتر خواهد آمد.

** خانواده برتر از منظر قرآن
قرآن کریم بهترین الگوها را برای شناسایی خانواده برتر به جهانیان معرفی کرده است. خاندان حضرت ابراهیم (ع ) از آن جمله است. اِنَّ اللهَ اصـطـَفـی ادَمَ وَ آلَ ابـراهـیـمَ و آلَ عـِمـرانَ عـَلَی العـالَمـیـن (آل عمران: 33)
هـنـگـامـی کـه فرشته های الهی نزد حضرت ابراهیم (ع) آمدند و تولد حضرت اسحاق را بـه او بـشارت دادند ساره، همسر اولش نیز در آنجا حاضر و ایستاده بود، تبسمی بر لب داشت و ناظر بر این جریان بود؛ ترجمه آیه 71ـ73 سوره هود چنین است: و زن او ایستاده بود. خندید. پس وی را به اسحاق و از پی اسحاق به یعقوب مژده دادیم. (هـمـسـر ابـراهـیم) گفت: ای وای برمن، آیا فرزند آورم با آنکه من پیر زنم و این شوهرم پیرمرد است؟ واقعا این چیز عجیبی است. گفتند: آیا از کار خدا تعجب می کنی؟ رحمت خدا و برکات او بر شما خاندان (رسالت ) باد، بی گمان، او ستوده ای بزرگوار است .
این آیه ها افزون بر معرفی حضرت ابراهیم (ع) برجستگی های اخلاقی و معنوی همسران آن حضرت را نیز تبیین می کنند.

قـرآن کـریـم خـانـواده حـضـرت مـریـم (ع) را نـیـز بـرتـر دانـسـتـه و از آن بـه «آل عـمـران» یاد می کند. در این خانواده برتر 2 بانو یعنی حضرت مریم و مادرش به عنوان صفوه و برگزیده الهـی بـه جـهـانـیـان مـعـرفـی شده اند. حضرت مریم با آن همه کمال هایی که قرآن کریم گـوشـه هـایـی از آن را ذکـر کرده، دست پرورده مادری نمونه است که او را به پناه خدا سـپـرد، خـدا هم به او پناهندگی داد. آن پناه خواستن نیز در کنار محراب عبادت بود و به استجابت رسید.
نـمـونـه دیـگر خانواده برتر در قرآن، خانواده حضرت یحیی (ع) است. او نمونه ای از فـرزنـدی صـالح در خـانواده ای شایسته است خانواده حضرت موسی (ع) نیز از این جمله اسـت. او پـدر و مادری نمونه دارد. قرآن کریم داستان مرارت های مادرش را در آن شایسته بـرای هـمـسـرش اسـت. چـنـانکـه هـمـسـر او نیز دختر حضرت شعیب (ع) دارای صلاحیت های اخلاقی و معنوی فراوانی است که قرآن کریم نجابت و حیای او را ستوده است .«فَجاءَتهُ اِحداهُما تَمشی عَلَی استحیاء...» (قصص : 25)

** برترین خانواده در اسلام
اسـلام اهـل بـیـت پـیـغـمـبـر اکـرم (ص) را بـه عـنـوان نـمـونـه ای کـامـل از خـانواده برتر معرفی و صلاحیت الگویی آن را برای جهانیان امضا کرده است. خـداونـد سـبـحـان ایـن خانواده را از هرگونه رجس و پلیدی مبرا دانسته است. آیه شریفه «اِنَّمـا یـُریـدُ اللهُ لِیـُذهبَ عَنکم الرّجسَ اهلَالبیتِ وَ یطَهّرکم تَطهیرا» (احزاب : 23)، خطاب به همین خانواده است .
آیـه مـبـاهـله (آل عـمـران :61) دربـاره اعـضای این خانواده وارد شده و عظمت مقام های معنوی و عرفانی آنان را به نمایش ‍ گذاشته است. سوره انسان فضیلت های آنان را ستوده است و خلاصه جای جای قرآن از فضایل و ویژگی های آنان سخن گفته است.
ایـن خـانـواده از پـیـونـد مـلکـوتـی وجـود نـازنـیـن حـضـرت عـلی (ع) و فـاطـمه اطهر (ع) تـشـکـیـل شـده اسـت و آن 2 مـصـداق بارز انـسـان کـامـل و ایـده آل هستند. علی (ع) و فاطمه (ع) کفو یکدیگرند؛ اگر علی (ع) نبود فاطمه (ع) در عالم هـمـتـایـی نـداشـت و اگـر فـاطـمـه (ع) نـبـود برای علی (ع) کفوی نبود. پیوند آن 2 در آسـمـان هـا و نـزد عـرشـیـان بـرقـرار شـد و در جـمـع زمـیـنـیـان تـحـقـق عـیـنـی یـافـت. رسـول خـدا(ص ) در جـریـان ازدواج آن 2 وجود عرشی، آنان را اسوه و الگوی امت خویش خواند و فرمود: زنـدگـی عـلی (ع) و فـاطمه (ع) سراسر الگوست. همسرداری علی (ع)، مدیریت او در خـانـه و خـانـواده، شـوهرداری فاطمه (ع)، خانه داری و تربیت فرزند او در عالم نظیر ندارد و تا قیامت برای جهانیان نورافشانی می کند.

** ویژگی های خانواده برتر
بـا تـوجـه به اینکه اهل بیت پیامبراکرم (ص) از نظر اسلام برترین خانواده شمرده می شـونـد از تـمـام ویـژگـی هـای ارزشـی و اسـتـانـداردهـای مـکـتـبـی بـه صـورتـی کامل برخوردارند، امام علی (ع) پیروان خود را به اهل بیت و الگوگیری از آنان فرا خوانده است و می فرماید: به اهل بیت پیامبر بنگرید، از آن سمت که آنان گام برمی دارند منحرف نشوید و قدم به جـای قـدمشان بگذارید، آنان هرگز شما را از جاده هدایت بیرون نمی برند و به پستی و هـلاکـت بـاز نـمی گردانند. اگر سکوت کنند سکوت کنید و اگر قیام کردند قیام کنید، از آنها پیشی نگیرید که با این توضیح ویژگی های خانواده برتر را از دیدگاه اسلام در محورهای زیر پی می گیریم.

** اصالت خانوادگی

اولیـن ویـژگـی خـانـواده بـرتـر در اسـلام، اصـالت خـانـوادگـی و اصل و نسب پاکیزه است. اصلاب ارزشمند پدران و دامن های مطهر و پاک مادران که به هیچ گـونـه پـلیـدی آلوده نشده اند. بسیاری از نابسامانی های اجتماعی از همین ناحیه صورت مـی گـیـرد کـه زن و مرد حریم خود را نمی شناسند و به موازین شرع مقدس بی اعتنایی نشان می دهند. اسلام هرگز با حضور زن در صحنه اجتماع مخالف نیست؛ اسلام با بی حجابی، بی عفتی، اختلاط زن و مرد مخالف است.

** ویژگی های نفسانی
خـانـواده بـرتـر از لحـاظ ویـژگـی های نـفـسـانـی رکن های تشکیل دهنده آن برجستگی هایی از جمله دین و ایمان، علم و دانش، معنویت، تقوا، احـتـرام متقابل، مدیریت ایده آل، تـحـمـل یـکـدیـگر، تربیت نسل صالح و داشتن شیوه متعادل در زندگی دارد.

** شیوه متعادل در زندگی
خـانـواده بـرتر در شیوه زندگی خود حد و اندازه را نگه می دارند، نعمت های الهی را بی حـسـاب و کـتـاب مـصرف نمی کنند و آنها را ضایع نمی سازند. در زندگی آنها اثری از تجملات و تشریفات وجود ندارد. آنها کرامت انسانی خود را ارزشمندتر از آن می دانند که اسـیـر زرق و بـرق و تـجملات دنیا شوند. نه اینکه نتوانند از امکانات دنیوی برخوردار باشند، بلکه دارایی و ناداری هیچ تغییری در شیوه زندگی آنها ندارد.
منبع: دوهفته نامه «دنیز»، محل نشر: ارومیه، استان آذربایجان غربی

کد خبر:

82444837 (5857943) | تاریخ خبر: 08/12/1395


مسلک پوچ بهائیت؛ بهمن بهرامپور

 

نگاهی به مسلک پوچ بهائیت

نگارش و پژوهش: استاد بهمن بهرام­پور

جریان شناسی تاریخ معاصر، با بررسی و تجزیه و تحلیل آنچه بر گذشته­ی جامعه­ی مسلمان ایران رفته است، می­تواند ابزاری مؤثر برای شناخت نسل حاضر و نسل­های آینده، از تاریخ این مرز و بوم باشد. هر فرد علاقمند بهتاریخ سرزمین ایران،  می­تواند به ریشه­یابی حوادث بپردازد و  تاریخ گذشتگان را آیینه­ی عبرتی بداند. اگر چه، حوادث تاریخی تکرار ناپذیرند اما، علم تاریخ قابل تعقل و تجربه است و ریشه و علل مشابه، حوادثی مشابه را خلق می­کنند. اگر نگاهی اجمالی به تاریخ این سرزمین کهن بیندازیم متوجه می­شویم که همواره این تجربه­پذیری انجام شده و برخی از حکومت­های مشابه روی کار آمدند و علل و  زمینه­ها فراهم شده و آنها از میان رفته­اند. کتاب مقدس قرآن کریم، قرن­ها پیش این حقیقت را در ضمن آیه­ای پر محتوا بیان شده است.

«شَرَعَ لَکُم مِنَ الدِّینِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً وَ اَلَّذی أوحَینا إِلَیکَ وَ مـا وَصَّینا بِـهِ إِبراهیمَ وَ مُوسی وَ عیسی أن أقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُـوا فیهِ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ما تَدعُوهُم إِلَیهِ اللهُ یَجتَبی إِلَیهِ مَن یَشاءُ وَ یَهدی إِلَیهِ مَن یُنیبُ»

برای شما آیینی مقرر کرد، از همان گونه که به نوح توصیه کرده بود و از آنچه بر تو وحی کرده­ایم و به ابراهیم و موسی و عیسی توصیه کرده­ایم که دین را بر پاینگه دارید و در آن فرقه فرقه مشوید. تحمل آنچه بدان دعوت می­کنید بر مشکران  دشوار است، خدا هر که را که خواهد برای رسالت خود برمی­گزیند و هر که را بدو باز گردد به خود راه می­نماید.

گلادستون نخست وزیر وقت انگلیس در قرن نوردهم با حضور در مجلس این کشور، در حالی که یک جلد قرآن را بر سر دست گرفته بود، به نمایندگان خطاب کرد و گفت، تا این کتاب در دست مسلمین است کاری از انگلستان بر نمی­آید و نمی­توانیم بر آنها حکومت کنیم.

ریشه یابی سیاست­های ضد اقتدار تشیع، پیرامون این که شیعه به تمام معنا از برقراری حکومت اسلامی دور نگاه داشته شود، یا اگر حکومت بر اساس مبانی حکومتی اسلام نیست، حکمرانی از تبار شیعیان در رأس کشوری مسلمان قرار نگیرد، به دوران بعد از رحلت رسول خدا (ص) بر می­گردد که امثال کعب الاحبار یهودی در شکل گیری شورای تعیین خلیفه مؤثر بودند.

هدفاصلی قدرت های استکباری به چالش کشیدن موقعیت رهبری تشیع در تعیین سرنوشت سیاست کشورهای اسلامی است. زیرا مقام ولایت امر مبارزه با هیولای استعمار در هرکجای دنیا را وظیفه حکومتی داسته، به هرنوع ممکن جنبش های  ضـد استــکباری را حمایت یا دلالــت و هــدایت می­کند. چنــان کــه ائمه  طاهرین – علیهم السلام- نیز این روش را داشته­اند.

در فرقه ضاله بهائیت که ساخته انگلیس در دوره قاجار است، مرجعیت و رهبری دینی جایگاهی ندارد. بهائیان با جشن و پایکوبی در روز دوم محرم به خاطر تولد علی محمد باب شیرازی، عاشورا را معدوم و نیست شده می­دانند. بنابر این مبارزه با اسلام و عاشوراستیزی در رأس برنامه­های آنها قرار گرفت و با توجه به این که هدفشان مبارزه با اسلام و مواجهه با دو گروه سنی و شیعه بود، برای رسیدن به توطئه­های خود، همزمان با ایجاد فرقه ضاله بهائیت در میان شیعیان، سراغ اهل سنت رفته، فرقه وهابیت را توسط محمدبن عبدالوهاب در میان اهل سنت ساختند.

با مطالعه کتب تاریخی می­توان به جهات و علل تأسیس فرقه­ها و مسلک­های ضد دینی با نام دین، پی برد.

محمدرضا آشتیانی­زاده ، سیاستمدار آگاه و پر اطلاع عصر پهلوی در گزارش خود، به یک نکته مهم که بسیار حائز اهمیت می باشد اشاره کرده و می نویسد: «در سفارت انگلیس اگر می­خواستند از ایرانیان استمداد کنند، حتما یهودی یا ارمنی یا بهائی یا زردشتی [انتخاب می کردند] و برای مشاغل نازل­تر از قبیل فراشی یا نامه رسانی، باغبانی و غلامی از پیروان فرقه «علی­اللهی» برمی­گزیدند و به عبارت دیگر مستخدمین بومی سفارت انگلیس در تهران، از هر فرقه­ای بودند غیر از شیعه اثنی عشری.»

تشکیللژهای وابسته به استعمار خارجی و فریبکاران داخلی است که از همان آغاز پیدایش استعمار در جهان اسلام به صورت تقویت جرگه­های سابقه­دار صوفیانه و به وجود آوردن مسلک وهابیت­، وبه شهرت رساندن امثال شیخ احمد احسائی (بنیانگذار فرقه شیخیه) ایجاد شده و به نحو مستمر تا امروز ادامه دارد. این اقدمات استعماری در کنار تحریف احکام، نظیر «خمس» به «عشیریه» موسوم در یهود، یا تجدید بت­پرستی دوران قبل از اسلام به دستور «تجسم صورت» مخلوقی از مخلوقات در «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و ادعای نیابت خاصه تحت عنوان قُطبیت صوفیه و رُکنیت شیخیه، چنان عمل کردند که نتیجه­اش ایجاد ناسازگاری در بین دیانت و ملیت، ایران و اسلام، جدائی دین از سیاست و دینداران از سیاستمداران بود، در صورتی که به استناد نظر فیلسوف و متفکر بزرگ اسلامی ملاصدرا، سیاست هیچ راهی ندارد مگر این که در ظل شریعت قرار گیرد. زیرا اینها مانند روح و جسد در یک کالبد هستند.

دشمن متوجه گردیده که موقعیت مرجعیت شیعه از هزاران ارتش مقتدر در جهان اسلام تاثیرگذارتر است و این در طول تاریخ به ثبت رسیده است. مثال فتوای تحریم تنباکو که میرزای شیرازی صادر کرد چه هنگامه ضد اجنبی در ایران به پا کرد، در این که آن بزرگوار در مداخله اتباع خارجه در امور مملکت و مخالطه و تردد آنها با مسلمین و اجرای عمل تنباکو و بانک راه آهن و ... را از جهاتی منافی صریح قرآن مجید دانسته بود. یا فتوای مبارزه با اشغالگران انگلیس که آیت الله سید عبدالحسین موسوی لاری صادر کرد و شخصا رهبری آن را به عهده داشت، یا فتوای تحریم کار کردن برای انگلیس که از ناحیه دوازده تن از مجتهدان شیرازی صادر شد و مردم را از کمک کاری به مقاصد انگلیس­ها باز داشت.